Мета: поглибити знання учнів про прикметник як про
частину мови; удосконалювати вміння учнів відрізняти прикметники від інших
частин мови, визначати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; формувати
вміння вживати прикметники у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне
мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бережне ставлення до природи.
Обладнання: підручник, плакат «Кіт у
мішку», фото із зображенням природи.
ХІД
УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогоднішній урок мені хотілося б розпочати із
загадки.
Всі
на світі добре знають,
Що
предмет я означаю.
-
Хто чи що, - ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота:
Парта, зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я… (іменник).
Слово вчителя: Так, саме іменник ми з вами нещодавно вивчили,
а тепер переходимо до вивчення наступної частини мови.
ІІ. Оголошення теми та мети.
Інтерактивний метод « Кіт у
мішку»
Учитель демонструє намальований мішок, закритий
смугами паперу. Смуги по черзі знімаються, відкриваються написи. Учні повинні відгадати сховане
поняття.
1. Ця частина мови найчастіше в реченні
виступає означенням та присудком.
2. Змінюється за родами, числами і
відмінками.
3. Називає ознаку предмета.
4. Відповідає на питання Який? Чий?
5. Прикметник.
Учитель: Справді, сьогодні ми
розпочинаємо вивчення теми «Прикметник» і протягом уроку з’ясуємо лексичне
значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль прикметника.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Евристичний блок.
-
Розберіть
за будовою слова іменник та прикметник.
-
Доберіть
до слова прикмета синоніми (ознака, властивість).
-
Спробуйте
самостійно сформулювати правило за вправою «Кіт у мішку». Правильність
перевірте за підручником, визначте, що з написаного є для вас абсолютно новим.
ІV. Закріплення
вивченого матеріалу.
-
Вибірковий
диктант. Виписати прикметники, аргументувати свій вибір.
Сама
собою річка ця тече,
Маленька
річечка, вузенька, як долоня,
Ця
річечка Дніпра тихенька синя доня,
Маленька
річечка без імені іще…
М.Вінграновський
-
Коментований
диктант коло дошки. Визначити рід, число і відмінок прикметників.
Цей
ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять
вітри у нього в голові.
Старезні
пні, кошлаті поторочі
Літопис
тиші пишуть у траві.
Л.Костенко
* Поторочі
– нечиста сила.
-
Синтаксичний
розбір речень. Визначити, якими членами речення виступають прикметники.
На
високому гінкому стебельці росла лугова цариця-ромашка. Вона була дуже гарна.
Усі польові квіти заздрили жовтоокій красуні. Тільки червоний мак гордовито
поглядав на ніжну квітку.
-
Робота в групах – гра «Хто більше?». До кожного зі слів доберіть
якнайбільше прикметників.
o
Небо, річка, повітря, сонце.
-
Творче завдання. Уведіть утворені словосполучення в речення, утворивши
текст – опис: І ряд – весняної природи, ІІ ряд – літньої природи, ІІІ ряд –
осінньої природи.
-
Евристичне завдання. Прочитайте текст. Вилучіть з нього прикметники і
порівняйте обидва варіанти. Що дають нашому мовленню прикметники? Спробуйте
замість вилучених прикметників увести до тексту інші – з позитивним
забарвленням. Зробіть висновки.
І
варіант. Була пізня осінь,
скупа на барви. Смутні дерева скидали убоге листя. Небо було хмарне і низьке. З
нього точили холодні і дрібні дощі. Віяли суворі вітри.
ІІ
варіант. Була осінь, скупа на
барви. Дерева скидали листя. Небо. З
нього точили дощі. Віяли вітри.
ІІІ
варіант. Була рання осінь,
багата на барви. Барвисті дерева
скидали багате листя. Небо було чисте і високе. З нього крапали дрібні дощі. Віяли
приємні вітри.
Висновок: прикметники суттєво впливають на емоційне
забарвлення тексту, хоча завдяки самим лише прикметникам повністю змінити
оцінку описаного в тексті неможливо (ІІІ текст вийшов недосконалий).
V.
Рефлексія.
-
Відгадайте
загадку.
Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я … (прикметник).
-
Охарактеризуйте
сьогоднішній урок , використовуючи самі лише прикметники.
VІ.
Домашнє завдання.
Виписати з художнього твору текст-опис на 5-6 речень і
підкреслити в ньому прикметники.
* Скласти казку про двох друзів – іменника і
прикметника.
Немає коментарів:
Дописати коментар