неділя, 30 листопада 2014 р.

Конспект уроку в 6 класі. Тема. Прикметник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Тема: Прикметник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета:  поглибити знання учнів про прикметник як про частину мови; удосконалювати вміння учнів відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; формувати вміння вживати прикметники у мовленні; розвивати пам’ять, увагу, аналітичне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бережне  ставлення до природи.
Обладнання: підручник, плакат «Кіт у мішку», фото із зображенням природи.

ХІД УРОКУ
І.  Мотивація навчальної діяльності.
         Слово вчителя. Сьогоднішній урок мені хотілося б розпочати із загадки.
                               Всі на світі добре знають,
                               Що предмет я означаю.
-         Хто чи що, -  ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота:
Парта, зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я… (іменник).
          Слово вчителя: Так, саме іменник ми з вами нещодавно вивчили, а тепер переходимо до вивчення наступної частини мови.

ІІ. Оголошення теми та мети.
          Інтерактивний метод « Кіт у мішку»
Учитель демонструє намальований мішок, закритий смугами паперу. Смуги по черзі знімаються, відкриваються  написи. Учні повинні відгадати сховане поняття.
1.     Ця частина мови найчастіше в реченні виступає означенням та присудком.
2.   Змінюється за родами, числами і відмінками.
3.   Називає ознаку предмета.
4.   Відповідає на питання Який? Чий?
5.   Прикметник.
          Учитель: Справді, сьогодні ми розпочинаємо вивчення теми «Прикметник» і протягом уроку з’ясуємо лексичне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль прикметника.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
          Евристичний блок.
-         Розберіть за будовою слова іменник та прикметник.
-         Доберіть до слова прикмета синоніми (ознака, властивість).
-         Спробуйте самостійно сформулювати правило за вправою «Кіт у мішку». Правильність перевірте за підручником, визначте, що з написаного є для вас абсолютно новим.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
-         Вибірковий диктант. Виписати прикметники, аргументувати свій вибір.
                          Сама собою річка ця тече,
                          Маленька річечка, вузенька, як долоня,
                          Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,
                          Маленька річечка без імені іще…
                                                                  М.Вінграновський

-         Коментований диктант коло дошки. Визначити рід, число і відмінок прикметників.
                        Цей ліс живий. У нього добрі очі.
                        Шумлять вітри у нього в голові.
                        Старезні пні, кошлаті поторочі
                        Літопис тиші пишуть у траві.
                                                               Л.Костенко
* Поторочі – нечиста сила.

-         Синтаксичний розбір речень. Визначити, якими членами речення виступають прикметники.
                 На високому гінкому стебельці росла лугова цариця-ромашка. Вона була дуже гарна. Усі польові квіти заздрили жовтоокій красуні. Тільки червоний мак гордовито поглядав на ніжну квітку.

-         Робота в групах – гра «Хто більше?». До кожного зі слів доберіть якнайбільше прикметників.
o   Небо, річка, повітря, сонце.
-         Творче завдання. Уведіть утворені словосполучення в речення, утворивши текст – опис: І ряд – весняної природи, ІІ ряд – літньої природи, ІІІ ряд – осінньої природи.

-         Евристичне завдання. Прочитайте текст. Вилучіть з нього прикметники і порівняйте обидва варіанти. Що дають нашому мовленню прикметники? Спробуйте замість вилучених прикметників увести до тексту інші – з позитивним забарвленням. Зробіть висновки.
І варіант. Була пізня осінь, скупа на барви. Смутні дерева скидали убоге листя. Небо було хмарне і низьке. З нього точили холодні і дрібні дощі. Віяли суворі вітри.
ІІ варіант. Була осінь, скупа на барви.  Дерева скидали листя. Небо. З нього точили   дощі. Віяли   вітри.
ІІІ варіант. Була рання осінь, багата на барви.   Барвисті дерева скидали багате листя. Небо було чисте і високе. З нього крапали дрібні  дощі. Віяли  приємні вітри.
Висновок: прикметники суттєво впливають на емоційне забарвлення тексту, хоча завдяки самим лише прикметникам повністю змінити оцінку описаного в тексті неможливо (ІІІ текст вийшов недосконалий).
V. Рефлексія.
-         Відгадайте загадку.
Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я … (прикметник).

-         Охарактеризуйте сьогоднішній урок , використовуючи самі лише прикметники.

VІ. Домашнє завдання.
Виписати з художнього твору текст-опис на 5-6 речень і підкреслити в ньому прикметники.

* Скласти казку про двох друзів – іменника і прикметника.

Немає коментарів:

Дописати коментар