Калейдоскоп уроків

Урок 51
Тема: Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий  запас учнів.
Обладнання: Підручник, комп’ютер, слайдова презентація                                                                                             
Методи  і  прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи, аудіо записи шуму лісу та джмеля.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.
    - Чим ми будемо займатись на уроці, я скажу пізніше, а зараз давайте створимо девіз нашого уроку.  (СЛАЙД №1)
Ми сьогодні будемо мислити й міркувати (малюю голову чоловічка)
Дивитись й спостерігати (малюю очі),
слухати й прислухатись (малюю вушка),
говорити  й сперечатись (малюю ротика),
писати й малювати, (малюю руки ).
танцювати й стрибати (домальовую ноги).
·        Ось такий вийшов у нас гарний чоловічок. Вам він подобається?
·        Як ви гадаєте, який у нього настрій?
- Я хочу, щоб і в нас сьогодні теж був такий настрій. Посміхніться один одному.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.
·        Сьогодні ми почнемо вивчення  нової теми і поглибимо наші знання з рідної мови. Запишіть тему уроку.(СЛАЙД №2)
«Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки»
(СЛАЙД№3)

3.Робота в групах  (СЛАЙД №4)
Діти!  Для плідної співпраці  ми розділимося на три групи і ознайомитися із правилами роботи в них.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
·        Чи можна почути світ? ( звичайно)
·        Скільки звуків навколо? (безліч)
·         Що таке звук у природі? (коливання повітря).
1.      Робота над артикуляцією:  зобразити звуки, за допомогою яких можна передати: (СЛАЙД№ 5) 
1 група - політ джмеля: ж-ж-дж..
2 група - шум лісу: ш-ш-ш-с-с-у-у-ч-ч..
3 група  - квакання жаби
А тепер  прослухаємо ці звуки у запису,  спробуємо розпізнати їх та інші звуки, й відтворити.          
                       - Які звуки ви  чули, слухаючи  аудіозапис?
2.  Інтерактивна вправа «МОЗКОВИЙ ШТУРМ».
1) Як ви вважаєте, для чого нам потрібні звуки?    
2) У чому полягає відмінність між звуком та буквою? (звуки ми чуємо і вимовляємо, букви – бачимо і пишемо)
3) Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?
4) Як утворюються звуки людського мовлення?
3.  Розгляд   СЛАЙДУ № 6(Органи людини, що беруть участь в утворенні звуків мови)
4. Робота за підручником. Скористаємось стор. 98 підручника – Запам’ятаймо!
- Самостійно прочитайте правило на стор.98 підручника та дайте відповіді на питання.
- Скільки звуків в українській мові? (38)
- Які бувають звуки? (голосні та приголосні)
- Скільки їх? (6 голосних, 32-приголосні)
- Яка між ними різниця? (голосні вимовляються тільки голосом, а приголосні – за допомогою голосу і шуму, або тільки шуму)
       Який висновок ми зробимо,  що ж таке звук?  (СЛАЙД №7)
·        Як ми записуємо звуки, щоб відрізнити їх від букв? (у квадратних дужках фонетичною транскрипцією).
·        А як називається розділ мовознавчої науки, у якому вивчають звуки мови? (ФОНЕТИКА (від. грец. phonetikos – звуковий,  голосовий - розділ науки про мову, який вивчає звуки мовлення) (СЛАЙД №8)
5. Знайомство  з графікою, орфографією, орфоепією.
Діти, ми з вами з’ясували, що вивчає фонетика. Але ж  фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні. А які це розділи мови , спробуйте дізнатися, виконавши різні завдання (СЛАЙД №9):
 1 група – розв’яже ребус і дізнається, яке слово зашифровано.
2 групі потрібно пригадати алфавіт, та підставити замість цифр букви, які  їм відповідають  за порядком.
А 3 група за першими буквами назв предметів, що на малюнках, теж побудує слово.   
ОТЖЕ (СЛАЙД №10):
Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.
Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.
Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.
6.Тренувальні вправи
·        (СЛАЙД № 11) Методом  «ланцюжок»  вимовити  слова. Якими  звуками різняться слова кожної пари?
·                        Вибірковий диктант. (СЛАЙД№12)  Виписати парами слова, які відрізняються одним звуком або кількома звуками. Назвати ці звуки.  Які це звуки – голосні чи приголосні? У чому полягає відмінність між голосними та приголосними звуками? Чи вплинула заміна звуку на значення слова? У яких словах звуки не лише змінено, а  й  переставлено місцями? Які це звуки?
7. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (СЛАЙДИ №13-14)
81)  Проблемне питання. (СЛАЙД№15)
 Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом? (Очікуваний результат: Ні, наприклад  ЛАШКО – не слово, а набір звуків, якщо ж ці звуки перемістити й поставити в іншій послідовності отримаємо – ШКОЛА, отже, звуки-фонеми служать, передусім, будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.
      2) Групова гра  «Архітектор»  (СЛАЙД № 16) 
- Побудуйте з кожної пропонованої купки цеглинок фонем два (або й три) слова.
Спікер кожної  групи зачитує  слова  – інші записують у зошит.
      2) (Робота у групах) Виписати слова:(Слайд №17)
V. Підведення  підсумків. 
Відтворення й узагальнення  понять і засвоєння відповідної  системи знань:
1. Вправа  «Незакінчене речення» (Слайд №18)
1. Наука, яка вивчає звуки мови, називається... (Фонетика)
2. В українській мові  є …   (38) звуків
3. Усі  звуки поділяються на ...(голосні та приголосні)
4. Голосні утворюються за допомогою… (голосу)
5. Голосних у нашій мові ….. (6)
6. Приголосні  складаються з… (голосу й шуму або тільки шуму)
7.  Їх у мові  …. (32)
8. Звуки ми… (чуємо), а букви … (пишемо)
2. «Мікрофон»
·        Що нового дізналися на уроці?
·        Що для вас було найцікавішим?
·        Що для вас виявилося найскладнішим?
·        Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?
3.Оцініть свою роботу та роботу своєї групи (у кожного на парті – смайлики)

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ
                               

VІІ. Домашнє завдання:
·        Вивчити теоретичний  матеріал підручника, стор 97-98 §23
·        Завдання на вибір:  Виконати вправу 215 (7- 9 балів)
Вправа 217 (4-6 балів), Вправи 215, 217 (10-12 балів)


                               



Немає коментарів:

Дописати коментар